A földimandula, más néven chufa, sárga dió vagy tigrismogyoró

A földimandula hatásai az egészségre

A földimandula, más néven chufa, sárga dió vagy tigrismogyoró, valójában nem dió, hanem ehető gumó. Mérete megegyezik a csicseriborsó méretével, de ráncosak, rágós textúrájúak, édeskés, dióra hasonlító íze van. A régi írások elmondása szerint ő volt az első Egyiptomban termesztett növény, amelyet hagyományosan élelmiszerként és gyógyszerként is felhasználtak. Rendkívül gazdag különféle tápanyagokban, és ennek köszönhetően számos egészségügyi hatásuk van – kezdve a jobb emésztéstől, a szívbetegségek kialakulásának kockázatának csökkentéséig.

A földimandula egészségre gyakorolt jótékony hatásai, amit a kutatások eredményei is alátámasztanak:

Gazdag tápanyagokban

A földimandula különféle tápanyagokat és hasznos növényi vegyületeket tartalmaz. Tápanyag-tartalma fajtától is függ. Három fő változata van: fekete, barna és sárga. A földimandula antioxidánsokban is gazdag, melyek jótékony vegyületek, amelyek lassítják a szervezet öregedését, és segítenek olyan betegségekkel szemben, mint a rák és a keringési problémák (2, 3). A kutatások arra is rámutattak, hogy a csíráztatott földimandulának nagyobb az antioxidáns-tartalmuk (4). Emellett más anyagokat – úgy nevezett anti-tápanyagokat – is tartalmaz, például fitátokat, oxalátokat, szaponinokat és tanninokat, melyek csökkenthetik a tápanyagok felszívódását a bélben. A gumók csírázása vagy pörkölése étkezés előtt azonban hatékonyan csökkenti az anti-tápanyagszintet, megkönnyítve a test számára a sok tápanyag felszívódását és felhasználását (5). A földimandula rostokban, vitaminokban, ásványi anyagokban és más jótékony növényi vegyületekben is bővelkedik. A tigrismogyoró csírázása vagy pörkölése étkezés előtt fokozhatja antioxidáns szintjét, és javíthatja a tápanyagok felszívódását.

Javíthatja az emésztést

A földimandulában lévő hatóanyagok különféle módon segíthetik az egészséges emésztést. Rendkívül magas oldhatatlan rosttartalommal rendelkezik, ami gyakorlatilag változatlan formában, emésztés nélkül jut át a vastagbélbe. Az oldhatatlan rost növeli a széklet ballaszttartalmát, javítja a tanrzitidőt, így csökkenti a székrekedés kialakulását (1, 6). A tigrismogyorókról azt is feltételezik, hogy rezisztens keményítőt tartalmaznak, amely olyan rost, amely táplálja a bélben található jótékony baktériumokat, elősegítve az emésztés zavartalan működését (7). Ezenkívül a földimandula tartalmaz enzimeket, például katalázokat, lipázokat és amilázokat, amelyek elősegítik a bélben lévő ételek lebontását, enyhítve a gáztermelődést, az emésztési zavarokat és a hasmenést (7). Ne feledje, hogy a földimandula magas rosttartalma kezdetben kellemetlen gázképződést vagy puffadást okozhat. A földimandula jó oldhatatlan rostforrás, amely megakadályozza a székrekedést és elősegíti az emésztés zavartalan működését. Fokozatosan adjuk hozzá étrendükhöz, hogy elkerüljük a kellemetlen gázképződést vagy a puffadást.

Csökkentheti a vércukorszintet

Állatkísérletek azt mutatják, hogy a földimandula kivonat segíthet csökkenteni a vércukorszintet. Ezért a hatásért nagyrészt a gumók magas rosttartalma lehet a felelős, amely lelassíthatja a cukor felszívódását a bélben (5). A tigrismogyoróban arginin aminosav is van, amely növelheti az inzulintermelést és érzékenységet, melyek fontos tényezők a vércukorszint szabályozásában (8, 9, 10). Ezenkívül a kémcsőben végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy a földimandula kivonat gátolhatja a szénhidrátemésztő enzimek működését a bélben. Ennek eredményeként kevesebb cukor szívódik fel a bélből, hasonlóan néhány vércukorszint-csökkentő gyógyszer hatásához. A kutatók úgy gondolják, hogy ez potenciálisan csökkenti a vércukorszintet, bár ennek határozott kijelentése előtt több kutatásra, így humán megfigyelésekre is szükség van (11).

Javíthatja a szív egészségét

A földimandula hatóanyagai jótékony hatással lehetnek a szíve egészségére. Ez részben annak köszönhető, hogy egyszeresen telítetlen zsírokat tartalmaz (12, 13, 14). Az egyszeresen telítetlen zsírokban gazdag étrend az alacsonyabb „rossz” LDL-koleszterinszint és a „jó” HDL-koleszterin szint szempontjából lényeges. A normális koleszterinszint esetén alacsonyabb a szívroham, stroke és a szívbetegség okozta halál kockázata (15, 16). Sőt, a tigrismogyoróban található arginin elősegítheti a szív egészségét, mivel a szervezet felhasználhatja nitrogén-oxid előállítására, amely egy olyan vegyület, amely elősegíti az erek tágulását, ezáltal csökkentve a vérnyomást (17, 18). A kutatási eredmények összefüggésbe hozza, hogy a jobb vérkeringés következtében alacsonyabb a vérrögképződés valószínűsége, így ezek szintén csökkentik a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát (7).

A földimandula támogatja az immunrendszer normál működését

Az egyik kutatócsoport földimandula kivonatot tesztelték többféle, az embereknél gyakran betegségeket okozó baktérium törzzsel szemben. Az extraktum hatásos volt és jól vizsgázott az E. coli, a Staphylococcus és a Salmonella baktériumok ellen (19). Egy másik sejtvizsgálat is hasonló eredményeket kapott. A kutatók véleménye, hogy a földimandula kivonatok hatékonyak lehetnek az antibiotikumokkal szemben ellenálló baktériumfertőzések leküzdésében is (20). Ehhez viszont még további tanulmányokra van szükség, mielőtt határozott következtetéseket vonnának le.

Földimandula afrodiziákum is

A több ezeréves megfigyeléseken alapuló ayurvédikus gyógyászat a földimandulát afrodiziákumként is használja. Ezen kívül a nigériai férfiak generációk óta használják merevedési diszfunkciók kezelésére, a sperma számának növelésére és a libidó fokozására. Ennek ellenére kevés tanulmány vizsgálta a földimandula állítólagos afrodiziákum tulajdonságait. Az egyik egér tanulmány eredménye, hogy a tigrismogyorók segítenek megőrizni a herék súlyát és a spermatermelést a nehézfémek mérgezését követően (21). Egy patkánykísérletben, 30 napon keresztül nagy mennyiségű földimandulát fogyasztottak, melynek köszönhetően megemelkedett tesztoszteron szintet, fokozódó szexuális aktivitást és csökkent, a párzási szakaszok közötti, időintervallumot figyeltek meg (22).

Milyen formában érdemes fogyasztani a földimandulát?

Nagyon sokoldalú gumó, rengeteg jótékony hatású hatóanyaggal, így az étkezéshez különféle módon adható hozzá. Nyersen vagy pörkölve is fogyaszthatók, ha vízbe áztatják vagy felforralják általában lágyabbak és könnyebben rághatóak. Ízletes harapnivalókat készíthetnek, de különféle ételekhez, például reggeli gabonapelyhekhez, turmixokhoz, salátákhoz és joghurtokhoz is felhasználhatók. A földimandula összekeverhető diófélékkel és szárított gyümölcsökkel. Lehet őrölni és lisztként kenyérben vagy más pékárukban felhasználni. A földimandula gluténmentes. Spanyolországban a földimandulát egy népszerű növénytej ital előállításához használják, horchata de chufa néven. Átalakíthatók tejmentes joghurtokká és fagylaltokká is.

Források: 6 Emerging Health Benefits of Tiger Nuts https://www.healthline.com/nutrition/tiger-nuts

  1. https://www.hindawi.com/journals/jamc/2015/673547/ – Physicochemical Characteristics and Composition of Three Morphotypes of Cyperus esculentus Tubers and Tuber Oils – Souleymane Bado,1 Patrice Bazongo,2 Gouyahali Son,3 Moe Thida Kyaw,4 Brian Peter Forster,1 Stephan Nielen,1 Anne Mette Lykke,5 Amadé Ouédraogo,2 and Imaël Henri Nestor Bassolé2
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23138226 – 2013 Apr;93(6):1505-9. doi: 10.1002/jsfa.5927. Epub 2012 Nov 9.- The in vitro and in vivo antioxidant properties of Cyperus esculentus oil from Xinjiang, China. – Jing S1, Ouyang W, Ren Z, Xiang H, Ma Z.
  3. https://nccih.nih.gov/health/antioxidants/introduction.htm
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25320721 – Processing Effects on the Antioxidant Activities of Beverage Blends Developed from Cyperus esculentus, Hibiscus sabdariffa, and Moringa oleifera Extracts. – Badejo AA1, Damilare A1, Ojuade TD1.
  5. https://www.researchgate.net/publication/235221487_The_Phytochemical_Composition_and_Some_Biochemical_Effects_of_Nigerian_Tigernut_Cyperus_esculentus_L_Tuber
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23326148 – Effect of dietary fiber on constipation: a meta analysis. – Yang J1, Wang HP, Zhou L, Xu CF.
  7. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1541-4337.2012.00190.x
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26348775 – Arginine-induced insulin secretion in endoplasmic reticulum. – Umeda M1, Hiramoto M2, Watanabe A1, Tsunoda N1, Imai T3.
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27717730 – L-Arginine supplementation improves insulin sensitivity and beta cell function in the offspring of diabetic rats through AKT and PDX-1 activation.- Carvalho DS1, Diniz MM1, Haidar AA1, Cavanal MF1, da Silva Alves E2, Carpinelli AR3, Gil FZ1, Hirata AE4.
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23708056 – Changes in mineral status are associated with improvements in insulin sensitivity in obese patients following L-arginine supplementation – Suliburska J1, Bogdanski P, Szulinska M, Pupek-Musialik D, Jablecka A.
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5471481/ – Kinetics of modulatory role of cyperus esculentus l. on the specific activity of key carbohydrate metabolizing enzymes – Saheed Sabiu,1,3,* Emmanuel Oladipo Ajani,1 Taofik Olatunde Sunmonu,2 and Anofi Omotayo Tom Ashafa3
  12. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0308814688901033 – Comparison of chufa and olive oils – Jozef P.H.LinssenGabe M.KielmanJan L.CozijnsenWalter Pilnik
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17385704 – The impact of olive oil consumption pattern on the risk of acute coronary syndromes: The CARDIO2000 case-control study.- Kontogianni MD1, Panagiotakos DB, Chrysohoou C, Pitsavos C, Zampelas A, Stefanadis C.
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21676914 – Olive oil consumption, plasma oleic acid, and stroke incidence: the Three-City Study.- Samieri C1, Féart C, Proust-Lima C, Peuchant E, Tzourio C, Stapf C, Berr C, Barberger-Gateau P.
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29897866 – Primary Prevention of Cardiovascular Disease with a Mediterranean Diet Supplemented with Extra-Virgin Olive Oil or Nuts.- Estruch R1, Ros E1, Salas-Salvadó J1, Covas MI1, Corella D1, Arós F1, Gómez-Gracia E1, Ruiz-Gutiérrez V1, Fiol M1, Lapetra J1, Lamuela-Raventos RM1, Serra-Majem L1, Pintó X1, Basora J1, Muñoz MA1, Sorlí JV1, Martínez JA1, Fitó M1, Gea A1, Hernán MA1, Martínez-González MA1; PREDIMED Study Investigators.
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9989963 – Mediterranean diet, traditional risk factors, and the rate of cardiovascular complications after myocardial infarction: final report of the Lyon Diet Heart Study. – de Lorgeril M1, Salen P, Martin JL, Monjaud I, Delaye J, Mamelle N
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28366306 – The LargPAD Trial: Phase IIA evaluation of l-arginine infusion in patients with peripheral arterial disease.- Kashyap VS1, Lakin RO2, Campos P2, Allemang M2, Kim A2, Sarac TP3, Hausladen A4, Stamler JS4.
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26123989 – Effects of chronic oral L-arginine administration on the L-arginine/NO pathway in patients with peripheral arterial occlusive disease or coronary artery disease: L-Arginine prevents renal loss of nitrite, the major NO reservoir. Schneider JY1, Rothmann S, Schröder F, Langen J, Lücke T, Mariotti F, Huneau JF, Frölich JC, Tsikas D.
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22557327 – Phytochemical observation and antibacterial activity of Cyperus esculentus L. – Prakash N1, Ragavan B.
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23961425 – Antibacterial activities of the methanol extracts of seven Cameroonian dietary plants against bacteria expressing MDR phenotypes. – Seukep JA1, Fankam AG, Djeussi DE, Voukeng IK, Tankeo SB, Noumdem JA, Kuete AH, Kuete V.
  21. https://www.researchgate.net/publication/287543618_Protective_effect_of_Chufa_Tubers_Cyperus_esculentus_on_induction_of_sperm_abnormalities_In_mice_treated_with_lead_acetate
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26400055/ – Influence of Cyperus esculentus tubers (tiger nut) on male rat copulatory behavior. – Allouh MZ1, Daradka HM2, Abu Ghaida JH3.
Tetejére görgetés