A cékla – tudományosan is igazolt – lenyűgöző hatásai az egészségre

A cékla – tudományosan is igazolt – lenyűgöző hatásai az egészségre

A cékla beltartalmát tekintve gazdag rost tartalma mellett nagyon értékes vitaminokat, ásványi anyagokat, mikor- és makro-tápanyagokat is tartalmaz. Rendszer fogyasztása jótékonyan hat az egészség támogatásában mindezt úgy, hogy kalória tartalma igen alacsony (1).

Nitrátok a vérnyomás csökkentésért

A cékla magas koncentrációban tartalmaz nitrátokat, amelyek köztudottan vérnyomáscsökkentő hatásúak. Ennek köszönhetően, rendszeres fogyasztása csökkentheti a szívroham, a szívelégtelenség és a stroke kockázatát.

A szívbetegség, beleértve a szívrohamot, a szívelégtelenséget és a stroke-ot, az egész világon a halálokok egyik vezető oka. Ezen belül a magas vérnyomás az egyik vezető kockázati tényező. Klinikai tanulmányok kimutatták, hogy a cékla szignifikánsan, akár 4-10 Hgmm-rel képes csökkenteni, néhány órán keresztül a vérnyomást (2, 3, 4). A tanulmány arra is rámutatott, hogy a nyersen fogyasztott cékla esetében volt ez mérhető (5, 6, 7, 8). A vérnyomáscsökkentő hatásért elsősorban a magas nitrát-koncentráció felelős. A szervezetben az étrendből bekerült nitrátok nitrogén-oxiddá alakulnak, amelyek képesek kitágítani az ereket, ezzel csökkentve a vérnyomást (9).

A vér nitrát-szintje az étrendi nitrát evése után körülbelül hat órán keresztül emelkedik. Ezért a répa csak ideiglenesen befolyásolja a vérnyomást, és rendszeres fogyasztásra van szükség a vérnyomás hosszú távú csökkenésének megtapasztalásához (10).

Javíthatja a sport teljesítményt

Több tanulmány szerint az étrendi nitrátok javíthatják az atlétikai teljesítményt, ezért a cékla, mint friss alapanyag, gyakran szerepel a sportolók étrendjében. Úgy tűnik, hogy a nitrátok befolyásolják a fizikai teljesítményt azáltal, hogy javítják a mitokondriumok hatékonyságát, amelyek a sejtműködéséhez szükséges energiát termelik (11).

Egy férfiakkal foglalkozó vizsgálatban, 6 napon keresztül, napi 500 ml cékla lé fogyasztása javította az általános teljesítményüket (7, 12, 13). A rendszeresen, frissen fogyasztott cékla javíthatja a kerékpározást és az atlétikai teljesítményt, és akár 20%-kal is növelhetik a szervezet oxigén-felhasználását (7, 14, 15, 16). Ezt a tényt támasztja alá egy másik tanulmány is ahol 9 profi kerékpárversenyző bevonásával, napi 500 ml cékla lé fogyasztása mellett vizsgálta a teljesítmény javulását, 4 és 16 km fölött. A rendszeresen fogyasztott juice mind a két távon mérhető javulást eredményezett (17). Fontos megjegyezni, hogy a vér nitrát-szintje 2-3 óra alatt éri el a csúcsot. Ezért a teljesítmény maximalizálása érdekében a legjobb a cékla fogyasztását 2-3 órával az edzés vagy versenyzés előttre időzíteni (18).

Segíthet a gyulladás elleni küzdelemben

A szervezetben kialakult krónikus gyulladás számos egyéb betegség kialakulásnak kedvez, mint például az elhízás, a szívbetegség, bizonyos májbetegségek és akár a ráknak is (19). A cékla egyik hatóanyaga a béta-alanin, melynek számos gyulladást gátló hatást nyilvánítanak (8, 20, 21).

Az ezen a területen végzett kutatások nagy részét elsősorban patkányokon végezték. A cékla léről és a cékla kivonatról kimutatták, hogy csökkentik a vesegyulladást olyan patkányokban, amelyeket mérgező vegyi anyagokkal injektáltak, amelyek súlyos vesekárosító hatásúak (20, 22).

Egy osteoarthritises betegekkel végzett vizsgálat kimutatta, hogy a cékla hatóanyagainak kivonatából készült kapszula rendszeres fogyasztása csökkentik a betegség okozta fájdalmat és kellemetlenséget (23).

Támogatja az emésztőrendszer normál működését

Az élelmi rost az egészséges táplálkozás fontos alkotóeleme. Rendszeres fogyasztása számos egészségügyi előnnyel jár, ideértve az emésztőrendszer hatékonyabb működését is. Egy csésze cékla 3,4 gramm rostot tartalmaz, ami jó rostforrássá teszi (1). Az élelmi rostok élettani hatásaikat tekintve szerteágazóak, például: enyhíti a divertikulózis tüneteit, csökkentik a szérum koleszterinszintet, de ezen túlmenően segít csökkenteni a vastagbélrák, a szívbetegségek és a 2. típusú cukorbetegségek kialakulásának kockázatát is (24,25, 26, 27, 28). A cékla jó rostforrás, amely jótékony hatással van az emésztőrendszer egészségére, és csökkenti számos krónikus betegség kialakulásának lehetőségét.

Segíthet az agy egészségének támogatásában

Természetesnek vesszük, hogy a mentális és kognitív funkciók az életkor előrehaladtával romlanak. Bizonyos esetekben ez a hanyatlás jelentős mértékű is lehet, mely idővel a demencia kialakulásához vezet. Az agy vér- és oxigénellátásának csökkenése nagyban hozzájárul a betegség kialakulásához (29, 30, 31). Érdekes módon a cékla nitrátjai javíthatják a mentális és kognitív funkciókat azáltal, hogy elősegítik az erek tágulását, ezáltal növelve az agy vérátáramlását (32). Bebizonyosodott, hogy a cékla javítja az agy, különösen az elülső lebenyének (homlok-lebeny) vérátáramlását – ez a terület pedig a magasabb szintű gondolkodáshoz kapcsolódik, mint például a döntéshozatal és a munkamemória (33).

Ezenkívül egy, a 2. típusú cukorbetegek körében végzett tanulmány, a cékla hatását az egyszerű reakcióidőre vizsgálta, ami a kognitív funkció mérőszáma. A számítógépes kognitív funkcióteszt során az egyszerű reakcióidő 4%-kal gyorsabb volt azoknál, akik két héten keresztül naponta 250 ml cékla juice-t fogyasztottak a kontroll csoporthoz képest (34). Az eredmények kecsegtetők, de még várni kell arra, hogy a cékla klinikai körülmények között felhasználható-e az agy működésének javítására és a demencia kockázatának csökkentésére.

Forrás:

  1. https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2349/2
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18250365 Acute blood pressure lowering, vasoprotective, and antiplatelet properties of dietary nitrate via bioconversion to nitrite. Webb AJ1, Patel N, Loukogeorgakis S, Okorie M, Aboud Z, Misra S, Rashid R, Miall P, Deanfield J, Benjamin N, MacAllister R, Hobbs AJ, Ahluwalia A
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23884387 Acute ingestion of beetroot bread increases endothelium-independent vasodilation and lowers diastolic blood pressure in healthy men: a randomized controlled trial. Hobbs DA1, Goulding MG, Nguyen A, Malaver T, Walker CF, George TW, Methven L, Lovegrove JA.
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23231777 Effect of beetroot juice on lowering blood pressure in free-living, disease-free adults: a randomized, placebo-controlled trial. Coles LT1, Clifton PM.
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23596162 Inorganic nitrate and beetroot juice supplementation reduces blood pressure in adults: a systematic review and meta-analysis. Siervo M1, Lara J, Ogbonmwan I, Mathers JC.
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2839282/ Acute blood pressure lowering, vasoprotective and anti-platelet properties of dietary nitrate via bioconversion to nitrite – Andrew J Webb,1 Nakul Patel,1 Stavros Loukogeorgakis,2 Mike Okorie,2 Zainab Aboud,1 Shivani Misra,1 Rahim Rashid,1 Philip Miall,3 John Deanfield,4 Nigel Benjamin,5 Raymond MacAllister,2 Adrian J Hobbs,6 and Amrita Ahluwalia1
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19661447 Dietary nitrate supplementation reduces the O2 cost of low-intensity exercise and enhances tolerance to high-intensity exercise in humans. Bailey SJ1, Winyard P, Vanhatalo A, Blackwell JR, Dimenna FJ, Wilkerson DP, Tarr J, Benjamin N, Jones AM.
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27278926 Improvement of hypertension, endothelial function and systemic inflammation following short-term supplementation with red beet (Beta vulgaris L.) juice: a randomized crossover pilot study. Asgary S1, Afshani MR2, Sahebkar A3,4, Keshvari M1, Taheri M5, Jahanian E6, Rafieian-Kopaei M7, Malekian F8, Sarrafzadegan N1.
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15223073/ Inorganic nitrate is a possible source for systemic generation of nitric oxide. Lundberg JO1, Govoni M.
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4288952/ Dietary nitrate provides sustained blood pressure lowering in hypertensive patients: a randomized, phase 2, double-blind, placebo-controlled study – Vikas Kapil,1 Rayomand S Khambata,1 Amy Robertson,1 Mark J Caulfield,1 and Prof Amrita Ahluwalia1,*
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21284982 Dietary inorganic nitrate improves mitochondrial efficiency in humans. Larsen FJ1, Schiffer TA, Borniquel S, Sahlin K, Ekblom B, Lundberg JO, Weitzberg E.
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20466802 Dietary nitrate supplementation enhances muscle contractile efficiency during knee-extensor exercise in humans. Bailey SJ1, Fulford J, Vanhatalo A, Winyard PG, Blackwell JR, DiMenna FJ, Wilkerson DP, Benjamin N, Jones AM.
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10188754 Design and analysis of research on sport performance enhancement. Hopkins WG1, Hawley JA, Burke LM.
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22709704 Whole beetroot consumption acutely improves running performance. Murphy M1, Eliot K, Heuertz RM, Weiss E.
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23846159 A single dose of beetroot juice enhances cycling performance in simulated altitude. Muggeridge DJ1, Howe CC, Spendiff O, Pedlar C, James PE, Easton C.
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26457670 Beetroot juice supplementation reduces whole body oxygen consumption but does not improve indices of mitochondrial efficiency in human skeletal muscle. Whitfield J1, Ludzki A1, Heigenhauser GJ2, Senden JM3, Verdijk LB3, van Loon LJ3, Spriet LL1, Holloway GP1.
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21471821 Acute dietary nitrate supplementation improves cycling time trial performance. Lansley KE1, Winyard PG, Bailey SJ, Vanhatalo A, Wilkerson DP, Blackwell JR, Gilchrist M, Benjamin N, Jones AM.
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23075552 Dietary nitrate and O₂ consumption during exercise. Jones AM, Bailey SJ, Vanhatalo A.
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2913796/ Chronic Inflammation in Obesity and the Metabolic Syndrome – Rosário Monteiro * and Isabel Azevedo
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4221885/ Beetroot (Beta vulgaris L.) Extract Ameliorates Gentamicin-Induced Nephrotoxicity Associated Oxidative Stress, Inflammation, and Apoptosis in Rodent Model – Ali A. El Gamal, 1 , 2 Mansour S. AlSaid, 1 Mohammad Raish, 3 , * Mohammed Al-Sohaibani, 4 Shaza M. Al-Massarani, 1 Ajaz Ahmad, 5 Mohamed Hefnawy, 6 Mohammed Al-Yahya, 1 Omer A. Basoudan, 1 and Syed Rafatullah 1
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25662031 Betanin attenuates oxidative stress and inflammatory reaction in kidney of paraquat-treated rat. Tan D1, Wang Y2, Bai B1, Yang X2, Han J3.
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25400335 Beetroot (Beta vulgaris L.) extract ameliorates gentamicin-induced nephrotoxicity associated oxidative stress, inflammation, and apoptosis in rodent model. El Gamal AA1, AlSaid MS2, Raish M3, Al-Sohaibani M4, Al-Massarani SM2, Ahmad A5, Hefnawy M6, Al-Yahya M2, Basoudan OA2, Rafatullah S2
  23. https://www.dovepress.com/betalain-rich-red-beet-concentrate-improves-reduced-knee-discomfort-an-peer-reviewed-fulltext-article-NDS Betalain-rich red beet concentrate improves reduced knee discomfort and joint function: a double blind, placebo-controlled pilot clinical study – Pietrzkowski Z, Argumedo R, Shu C, Nemzer B, Wybraniec S, Reyes-Izquierdo T
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3705355/ Fiber and Prebiotics: Mechanisms and Health Benefits – Joanne Slavin
  25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24876314 Health effects of dietary fiber. Otles S1, Ozgoz S1.
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24876314
  27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24355537 Dietary fibre intake and risk of cardiovascular disease: systematic review and meta-analysis. Threapleton DE1, Greenwood DC, Evans CE, Cleghorn CL, Nykjaer C, Woodhead C, Cade JE, Gale CP, Burley VJ.
  28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24389767 Dietary fiber intake and risk of type 2 diabetes: a dose-response analysis of prospective studies. Yao B1, Fang H, Xu W, Yan Y, Xu H, Liu Y, Mo M, Zhang H, Zhao Y.
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16014443 Late-onset dementia: structural brain damage and total cerebral blood flow. Spilt A1, Weverling-Rijnsburger AW, Middelkoop HA, van Der Flier WM, Gussekloo J, de Craen AJ, Bollen EL, Blauw GJ, van Buchem MA, Westendorp RG.
  30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11113503 Evidence that Alzheimer’s disease is a microvascular disorder: the role of constitutive nitric oxide. de la Torre JC1, Stefano GB.
  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2802181/ Cerebral Blood Flow in Ischemic Vascular Dementia and Alzheimer’s Disease By Arterial Spin Labeling MRI – N. Schuff,1,2 S. Matsumoto,3 J. Kmiecik,2 C. Studholme,1,2 A.T. Du,1 F. Ezekiel,1,2 B.L. Miller,4 J.H. Kramer,5 W.J. Jagust,6 H.C. Chui,7 and M.W. Weiner1,2,8
  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4425174/ The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease – Tom Clifford,1 Glyn Howatson,1,2 Daniel J. West,1 and Emma J. Stevenson1,*
  33. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20951824 Acute effect of a high nitrate diet on brain perfusion in older adults. Presley TD1, Morgan AR, Bechtold E, Clodfelter W, Dove RW, Jennings JM, Kraft RA, King SB, Laurienti PJ, Rejeski WJ, Burdette JH, Kim-Shapiro DB, Miller GD.
  34. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24858657 Dietary nitrate supplementation improves reaction time in type 2 diabetes: development and application of a novel nitrate-depleted beetroot juice placebo. Gilchrist M1, Winyard PG2, Fulford J2, Anning C2, Shore AC2, Benjamin N2.
Tetejére görgetés