A kendermag bizonyítékokon alapuló egészségügyi előnye

A kendermag bizonyítékokon alapuló egészségügyi előnye

A kendermag a kender növény (Cannabis sativa) magja. A kétszikűek osztályába a kenderfélék családjának névadó növénynemzetsége. Ezek azonban csak nyomokban tartalmaznak THC-t, a marihuána pszichoaktív vegyületét. A kendermag kivételesen tápláló, gazdag egészséges zsírokban, fehérjében és különféle ásványi anyagokban.

  1. A kendermag hihetetlenül tápláló: Enyhe, dió ízű és hántolva gyakran kender szívnek nevezik. Több mint 30%-ban tartalmaz zsírokat. Kivételesen gazdag linolsavban (omega-6) és az alfa-linolénsavban (omega-3), melyek számos egészséget támogató hatással rendelkeznek (1). A kendermag gazdag fehérjeforrás, több mint 25%-a kiváló minőségű fehérje. Ez jóval több, mint a hasonló növényi magvaknál, például a chia- vagy a lenmag, amelyek 16–18%-a fehérje. A kendermag tartalmaz még E-vitamint és nagymennyiségben ásványi anyagokat, például foszfort, káliumot, nátriumot, magnéziumot, ként, kalciumot, vasat és cinket (1, 2). A kendermagolaj szintén nagyon egészséges, Kínában közel 3000 éve élelmiszerként és gyógyszerként is használják (1).
  2. A kendermag kiemelkedően magas arginin- és gamma-linolénsav tartalma csökkentheti a szívbetegség kockázatát: A szívbetegségek még mindig az első számú halálokok világszerte (3). A kendermag rendszeres fogyasztása csökkentheti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. A magok nagy mennyiségű arginint tartalmaznak, amely nitrogén-monoxidot (NO) termel a testében (4). A csökkent nitrogén-monoxid szint szerepet játszik az érrendszeri betegségek kialakulásában (pl.: érfal-gyulladás, következményes magasvérnyomás, érelmeszesedés). A nitrogén-monoxid egy olyan molekula, amely az ér átmérőjét tágítja, oly módon, hogy hatására az érfal izomsejtjei ellazulnak. Ez pedig csökkenti a vérnyomást és csökkenti a szívbetegség kockázatát (5). Egy több mint 13 000 fő bevonásával készült vizsgálat kimutatta, hogy emelt arginin bevitel képes csökkenteni a C-reaktív protein (CRP: egy gyulladásos paraméter) szintjét. A maga CRP szint hosszútávon szívbetegség kialakulásához vezethet (6, 7). A kendermagokban található gamma-linolénsav szintén gyulladáscsökkentő hatású, ami szintén jótékonyan csökkentheti a betegségek, így például a szívbetegségek kialakulásának kockázatát (8, 9). Ezenkívül állatkísérletek kimutatták, hogy a kendermag vagy a kendermagolaj csökkentheti a vérnyomást, csökkentheti a vérrögképződés kockázatát, és támogatja a szívroham utáni regenerálódást (10, 11, 12).
  3. A kendermag és az olaj jótékony hatással van a bőr betegségeire: A zsírsavak befolyásolhatják a szervezet immunválaszát (13, 14, 15). A tanulmányok szerint az immunrendszer normál működését befolyásolja az omega-6 és az omega-3 zsírsavak egymás közti egyensúlya. A kendermag jó forrása a többszörösen telítetlen és esszenciális zsírsavaknak. Körülbelül 3:1 az omega-6 és az omega-3 aránya, amelyet az optimális tartományban tartanak. Tanulmányok kimutatták, hogy a rendszeres kendermag-olaj fogyasztása ekcéma esetén javíthatja az esszenciális zsírsavszintet a vérben. Az olaj enyhítheti a száraz bőrt, javíthatja a viszketést (16, 17).
  4. A kendermag növényi fehérjében gazdag (25%), sőt, tartalmazzák az összes nélkülözhetetlen aminosavat: Teljes fehérjeforrásnak tekinthető, ami azt jelenti, hogy biztosítják az összes esszenciális aminosavat. A növényi fehérjék ritkán tartalmazzák az aminosavak teljes skáláját, mert gyakran hiányzik a lizin. A Quinoa egy másik példa a teljes, növényi alapú fehérjeforrásra. A kendermagok jelentős mennyiségben tartalmaznak metionin és cisztein aminosavakat, valamint nagyon magas, a már előzőekben tárgyalt, arginin- és glutaminsav szintje is (18). A kendermagban található növényi fehérjék emészthetősége szintén nagyon jó – a szervezet számára sokkal könnyebb, mint például sok gabonaféleségben, diófélékben és hüvelyesekben lévők (19).
  5. A kendermag csökkentheti a PMS és a menopauza tüneteit magas gamma-linolénsav tartalmának köszönhetően: A reproduktív életkorú nők közel 80%-a szenved fizikai vagy érzelmi tünetektől, amelyeket a premenstruációs szindróma (PMS) okoz (20). Ezeket a tüneteket valószínűleg a prolaktinnal szembeni érzékenység okozza (21). A kendermagban található gamma-linolénsav (GLA) prosztaglandint (E1-t) termel, amely csökkenti a prolaktin hatásait (22, 23, 24). Egy PMS-ben szenvedő nőkkel végzett vizsgálatban 1 gramm esszenciális zsírsav – beleértve a 210 mg GLA-t – napi szedése szignifikánsan csökkentette a tüneteket (22). Más tanulmányok kimutatták, hogy a kanyarolaj, amely szintén gazdag a GLA-ban is, rendkívül hatékonyan csökkentheti a nők tüneteit, azokban az esetekben is, akik kudarcot vallottak más PMS-terápiában. Csökkent az emlőfájdalom és érzékenység, a depresszió, az ingerlékenység illetve a folyadékretenció mennyisége is (25). Mivel a kendermag nagymennyiségű gamma-linolénsavat tartalmaz rendszeres fogyasztása segíthet a menopauza tüneteinek csökkentésében. A pontos folyamat még nem került megismerésre, de a kendermagban található GLA szabályozhatja a menopauza okozta hormon egyensúlyhiányát és a gyulladást (26, 27, 28).
  6. A kendermag hatékonyan támogatja az emésztést: A megfelelő minőségi rost bevitele hozzájárul az emésztőrendszer normál működéséhez (29). A kendermag kiváló rost forrás, mind az vízoldékony (20%), mind az oldhatatlan – vízben nem oldódó (80%) formát tartalmazza (1). Az oldódó, vagyis vízoldékony rost gélszerű anyagot képez a bélben. Értékes tápanyagforrása a hasznos baktériumok számára, csökkentheti a vércukorszintet, és szabályozhatja a koleszterinszintet (29, 30). Ezzel szemben az oldhatatlan, vagyis nem vízoldékony rost növeli a széklet mennyiségét, javítja a konzisztenciáját. Egyúttal segíti a bélben a salakanyagok, illetve egyéb emésztetlen vagy emésztés során visszamaradt „hulladékok” átjutását. Ezek együttes hatásaként csökkenhet a cukorbetegésg kialakulásának kockázata (31, 32). A hántolt vagy héjazott kendermagok – más néven kender szívek – nagyon kevés rostot tartalmaznak, mivel a rostban gazdag héjat eltávolították. A teljes kendermag nagy mennyiségű rostot tartalmaz – mind oldható, mind oldhatatlan -, ami javítja az emésztőrendszer egészségét.

Noha a kendermag csak a közelmúltban vált népszerűvé Nyugaton, sok társadalomban alapvető élelmiszerként fogyasztják, és teljes értékű táplálék. Nagyon gazdag egészséges zsírokban, ásványi anyagban. Kiváló minőségű fehérje és rost forrás.

Számos kutatási eredmény alapján vitathatatlan, hogy a kendermag nagyon egészséges, rendszeres fogyasztása támogatja az egészséget.

Forrás:

  1. https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10681-004-4811-6 Hempseed as a nutritional resource: An overview
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23088580/ Nutritive quality of romanian hemp varieties (Cannabis sativa L.) with special focus on oil and metal contents of seeds. Mihoc M1, Pop G, Alexa E, Radulov I.
  3. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death The top 10 causes of death
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19727602/ Nitric oxide and pathogenic mechanisms involved in the development of vascular diseases. Napoli C1, Ignarro LJ.
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21968645 Dietary nitrates, nitrites, and cardiovascular disease. Hord NG1.
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15723738 Association between dietary arginine and C-reactive protein. Wells BJ1, Mainous AG 3rd, Everett CJ.
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9077376/ Inflammation, aspirin, and the risk of cardiovascular disease in apparently healthy men. Ridker PM1, Cushman M, Stampfer MJ, Tracy RP, Hennekens CH.
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19842026 Gamma-linolenic acid inhibits inflammatory responses by regulating NF-kappaB and AP-1 activation in lipopolysaccharide-induced RAW 264.7 macrophages. Chang CS1, Sun HL, Lii CK, Chen HW, Chen PY, Liu KL.
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15741054/ Comparison of stearidonic acid and alpha-linolenic acid on PGE2 production and COX-2 protein levels in MDA-MB-231 breast cancer cell cultures. Horia E1, Watkins BA.
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17122327 Effect of dietary hempseed intake on cardiac ischemia-reperfusion injury. Al-Khalifa A1, Maddaford TG, Chahine MN, Austria JA, Edel AL, Richard MN, Ander BP, Gavel N, Kopilas M, Ganguly R, Ganguly PK, Pierce GN.
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24292743 Preventive and treatment effects of a hemp seed (Cannabis sativa L.) meal protein hydrolysate against high blood pressure in spontaneously hypertensive rats. Girgih AT1, Alashi A, He R, Malomo S, Aluko RE.
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18418423 Cholesterol-induced stimulation of platelet aggregation is prevented by a hempseed-enriched diet. Prociuk MA1, Edel AL, Richard MN, Gavel NT, Ander BP, Dupasquier CM, Pierce GN.
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12848277 Fatty acids, the immune response, and autoimmunity: a question of n-6 essentiality and the balance between n-6 and n-3. Harbige LS1.
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10096116 Dietary n-6 and n-3 fatty acids in immunity and autoimmune disease. Harbige LS1.
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10617998 Metabolism of polyunsaturated fatty acids by skin epidermal enzymes: generation of antiinflammatory and antiproliferative metabolites. Ziboh VA1, Miller CC, Cho Y.
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16019622 Efficacy of dietary hempseed oil in patients with atopic dermatitis. Callaway J1, Schwab U, Harvima I, Halonen P, Mykkänen O, Hyvönen P, Järvinen T.
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24600196/ Plants used to treat skin diseases. Tabassum N1, Hamdani M1.
  18. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1271/bbb.62.650
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20977230 Evaluating the quality of protein from hemp seed (Cannabis sativa L.) products through the use of the protein digestibility-corrected amino acid score method. House JD1, Neufeld J, Leson G.
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7556868/
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24678964/ Prevalence, impacts and medical managements of premenstrual syndrome among female students: cross-sectional study in College of Health Sciences, Mekelle University, Mekelle, northern Ethiopia. Tolossa FW, Bekele ML1.
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21241460 Essential fatty acids for premenstrual syndrome and their effect on prolactin and total cholesterol levels: a randomized, double blind, placebo-controlled study. Rocha Filho EA1, Lima JC, Pinho Neto JS, Montarroyos U
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6400557/ The regulation of prostaglandin biosynthesis by the manipulation of essential fatty acid metabolism. Horrobin DF.
  24. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17168669 Gamma linolenic acid: an antiinflammatory omega-6 fatty acid. Kapoor R1, Huang YS.
  25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6350579 The role of essential fatty acids and prostaglandins in the premenstrual syndrome. Horrobin DF.
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21069097 The effects of Cannabis sativa L. seed (hempseed) in the ovariectomized rat model of menopause. Saberivand A1, Karimi I, Becker LA, Moghaddam A, Azizi-Mahmoodjigh S, Yousefi M, Zavareh S.
  27. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25580418/ Effective Anti-aging Strategies in an Era of Super-aging. Park S1, Yang MJ1, Ha SN1, Lee JS2.
  28. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9932142 Calcium, gamma-linolenic acid and eicosapentaenoic acid supplementation in senile osteoporosis. Kruger MC1, Coetzer H, de Winter R, Gericke G, van Papendorp DH.
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23609775/ Fiber and prebiotics: mechanisms and health benefits. Slavin J1.
  30. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19335713 Health benefits of dietary fiber. Anderson JW1, Baird P, Davis RH Jr, Ferreri S, Knudtson M, Koraym A, Waters V, Williams CL.
  31. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18287346 Metabolic effects of dietary fiber consumption and prevention of diabetes. Weickert MO1, Pfeiffer AF.
  32. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17760498 Whole grain, bran, and germ intake and risk of type 2 diabetes: a prospective cohort study and systematic review. de Munter JS1, Hu FB, Spiegelman D, Franz M, van Dam RM.
Tetejére görgetés