A kollagén-kiegészítők szedésének legfontosabb előnyei

A kollagén-kiegészítők szedésének legfontosabb előnyei

A kollagén tartalmú étrend-kiegészítők rendszeres fogyasztása egyre nagyobb figyelmet kap, a nekik feltételezett jótékony hatásaik miatt. Utána néztünk egy két olyan tudományos kutatás eredményének, ami segít eligazodni a valós és vélt hatások között.

A kollagén a legfontosabb strukturális fehérje, amely tulajdonképpen egyben tartja a testünket, ő a „ragasztó anyagunk”. Rugalmasságot ad a bőrünknek, a hajnak, az ínszalagoknak, az inaknak, a porcoknak, valamint megfelelő szilárdságot a csontoknak. A kötőszövetek fő alkotóeleme, amelyek több testrész fontos építőeleme is egyben, ideértve az inakat, a szalagokat, az izmokat és a bőrt (1). A szervezet képes saját maga is kollagén előállítására, de ez a képessége a kor előrehaladtával, az egyéb civilizáció adta tényezők és sajnos betegségek miatt is csökken. Mivel még mindig vannak hibák az étkezéseinkben, így a kollagént szükséges kívülről pótolni.

28 ismert kollagén típus létezik. A szervezet kollagénjének megközelítőleg a 90% -a az I. típusú kollagénhez tartozik. Az 5 leggyakoribb típus:

I.-es típusú kollagén: Mivel az I-es típus a leggyakoribb, a szervezet minden szövetében jelen van: inak, bőr, csontok, porc, kötőszövet és fogak. Az I. típusú kollagén rostok legfontosabb tulajdonsága, hogy hihetetlenül erősek. Hatalmas terhelésnek képesek ellenállni, sérülés nélkül, erősebb, mint az acél.

II.-es típusú kollagén: többnyire porcokban található.

III.-as típusú kollagén: megtalálható az I. típusúban, az izmokban, szervekben, artériák falában. Egy speciális kötőszövet típusú a retikuláris rostban, amely például a májat, a zsírszövetet, a csontvelőt, a lépet is alkotja.

IV. típusú kollagén: alkotja az alaplemezt, az extracelluláris mátrix rétegét – a sejteket támogató hálót -, amely az epitélium alatt helyezkedik el.

V. típusú kollagén: megtalálható a csontmátrixban, a szaruhártyában és a kötőszövetben, amely az izmok, a máj, a tüdő és a placenta sejtjei között létezik (más néven az közbenső mátrix).

Mint látható, a kollagén szinte minden szövet típus felépítésében részt vesz. Éppen ezért elengedhetetlen az elégséges előállítása a jó egészség érdekében, akár kollagén-képző élelmiszerekkel, akár étrend-kiegészítők segítségével. Az utóbbi években ezek az étrend-kiegészítők igen népszerűvé váltak. A legtöbb hidrolizált formájú, vagyis kollagén peptid, ami azt jelenti, hogy a kollagént lebontották, rövidebb egységekre, így sokkal könnyebben tud felszívódni és beépülni a szervezetbe. A kollagén rendszeres fogyasztása különféle egészségügyi előnyökkel is járhat, például az ízületi fájdalom enyhítésétől a bőr szerkezetének javításáig (2, 3).

I. Javíthatja a bőr egészségét

A kollagén a bőr egyik fő alkotóeleme. Szerepet játszik a bőr erősítésében, elősegíti a rugalmasságot és a hidratációt. Az életkor előrehaladtával a test kevesebb kollagént termel, ami száraz bőrhöz és előbb vagy utóbb ráncok kialakulásához vezet (4). Számos tanulmány kimutatta azonban, hogy a kollagént tartalmazó étrend-kiegészítők rendszeres fogyasztása a ráncok és a szárazság csökkentésével elősegíthetik a bőr öregedésének lassítását (5, 6, 7, 8). Az egyik vizsgálatban, azok a nők, akik nyolc héten keresztül, napi 2,5–5 gramm kollagént fogyasztottak étrend-kiegészítő formájában, csökkent bőrszárazságról és javuló bőrrugalmasságról számoltak be, összehasonlítva azokkal a hölgyekkel, akik nem szedték (7).

Egy másik tanulmány megállapította, hogy azok a nők, akik napi egy alkalommal, 12 héten keresztül, kollagén italport fogyasztottak, fokozott bőr-hidratációt és a ráncok mélységének jelentős csökkenését tapasztalták a kontrollcsoporthoz képest (6). A kollagén-kiegészítők ránccsökkentő hatása annak tulajdonítható, hogy képes ösztönözni a testet a kollagén előállítására (4, 5). Ezen túlmenően, a kollagén-kiegészítők szedése elősegítheti más, a bőr szerkezetét alkotó fehérjék, beleértve az elasztin képződését is (4, 5). A kutatási eredmények alapján elmondható, hogy a kollagént tartalmazó étrend-kiegészítők hosszú távú szedése segíthet a bőr öregedésének lelassításában.

II. Segít enyhíteni az ízületi fájdalmakat

A kollagén, segít megőrizni a porc szerkezetét. Már az előbb említettük, hogy a szervezetben a kollagén mennyisége a kor előrehaladtával csökken, növekszik a degeneratív ízületi rendellenességek kialakulásának esélye, ilyen például az osteoarthritis (9). Egyes tanulmányok kimutatták, hogy a kollagén-kiegészítők szedése hozzájárulhat az osteoarthritis tüneteinek javításához és az ízületi fájdalom általános csökkentéséhez (2, 9).

Egy 147 sportolóból (72 férfi, 75 nő) álló kutatás a következőről számolt be: a csoportot két részre bontottak, az első csoport (73 sportoló) napi 25ml italport fogyasztott, melyben 10 gramm kollagén, míg a második, 74 főből álló csoport placebót kapott. A 24 héten át tartó megfigyelések eredménye, hogy a kollagént rendszeresen fogyasztóknál szignifikánsan csökkent az ízületi fájdalom (járás közben és nyugalomban is), összehasonlítva a kontroll csoporttal, akik nem fogyasztottak kollagént és nem is éreztek állapotjavulást (10).

Egy másik vizsgálat tagjainál térd és/vagy csípő oszteoartritiszt diagnosztizáltak. 70 napon keresztül fogyasztottak kollagént. Azoknál, akik kollagént szedtek, az ízületi fájdalom jelentősen csökkent, és javult a fizikai teljesítőképességük is, a kontroll csoporthoz képest (11-12). Ahhoz, hogy a kollagén ténylegesen ki tudja fejteni fájdalomcsillapító hatását, a tanulmányok alapján, napi 8–12 gramm dózissal érdemes kezdeni (9, 13). A kollagén étrend-kiegészítők szedése csökkentheti a gyulladást és serkentheti a kollagén szintézist a testben, ez elősegítheti az ízületi rendellenességekkel (például osteoarthritis) szenvedő emberek fájdalmának enyhítését.

III. Megakadályozhatja a csontvesztést

Mivel a szervezetben a kollagén termelődése lassul az öregedéssel, a csonttömeg is csökken. Ez olyan állapotokhoz vezethet, mint például az osteoporosis, amelyet alacsony csontsűrűség jellemez és a csonttörések nagyobb kockázatával jár (14, 15). A tanulmányok kimutatták, hogy a kollagén-kiegészítők rendszeres fogyasztása segít a csontritkulás kialakulásának késleltetésében (9, 13).

A menopauza növeli az osteoporosis kockázatát. Bár léteznek gyógyszeres terápiák, egyre több ember részesíti előnyben az alternatív terápiákat, például étrend-kiegészítőket, ezen belül is például a kalciumot, a D-vitamint és kollagén peptideket a csontritkulás megelőzésére és kezelésére. Az egyik vizsgálatban a nők egyik csoportja 12 hónapon keresztül 5g kalciumot és kollagént szedtek kombinálva, míg a másik csoport csak kalciumot kapott. A vizsgálat végére azoknál a hölgyeknél, akik kalciumot és kollagént tartalmazó étrend-kiegészítőt szedtek jobb volt a csontsűrűségük, mint azoknak, akik csak kalciumot (16). Ezek az eredmények alátámasztják, hogy a kollagén kalciummal együtt alkalmazva képes a csontveszteség csökkentésére az osteopenikus posztmenopauzás nőkben.

Egy másik tanulmány hasonló eredményeket talált 66 nőnél, akik 12 hónapig napi 5 gramm kollagént fogyasztottak. A kollagént szedő nők csontsűrűsége (ODM) közel 7%-kal is nőtt, összehasonlítva a kollagént nem fogyasztó hölgyekével szemben (17). Az ODM (oszteodenzitometria) az ásványi anyagok, például a kalcium mennyiségének mérése a csontokban. Az alacsony ODM érték gyenge csontokat és az osteoporosis kialakulásának lehetőségét vagy a már kialakult csontritkulást mutatja (18). A kutatások eredményei ígéretesek, de további vizsgálatokra van szükség ahhoz, hogy a kollagén-kiegészítők szerepe a csontok egészségében megerősíthető legyen.

IV. Fokozhatja az izomtömeget

Az izomszövet 1–10%-a kollagén. Ez a fehérje szükséges az izmok erős és megfelelő működéséhez (19). A tanulmányok azt mutatják, hogy a kollagén-kiegészítők rendszeres fogyasztása elősegítik az izomtömeg növekedését a szarkopeniaban szenvedő embereknél. Szarkopéna az izomerő és izomtömeg csökkenését eredményezi. A csontritkuláshoz hasonlóan napjainkban közegészségügyi probléma, mivel az időskorúakat tömegesen érinti (20). Egy kutatásban, szarkopéniában szenvedő idősembereket választottak be, akik közül egy részük napi 15 g kollagén fogyasztása mellet, speciális gyógytorna gyakorlatokat végeztek 12 héten keresztül. Azoknál, akik tornáztak is és kollagént is szedtek, összehasonlítva a kontroll csoporttal, akik csak tornáztak, szignifikánsan nőtt az izomtömegük és fokozódott az izomerejük is (20). A kutatók arra jutottak, hogy a kollagén tartalmú étrend-kiegészítők rendszeres fogyasztása elősegítheti az izomfehérjék, például a kreatin szintézisét, mely serkenti az izomnövekedést edzés után (20).

V. Elősegíti a szív egészségét

A kutatók elméletük szerint a kollagén fogyasztása, a korábbi megfigyelések eredményei tükrében, hozzájárulhat a szívvel kapcsolatos állapotok kockázatának csökkentéséhez.

A kollagén fontos építőeleme az érfalaknak is. Elegendő kollagén nélkül az erek fala gyengébbé és törékenyebbé válhatnak (1). Ha ez a folyamat előrehalad, akkor ez érszűkület kialakulásához vezethet, mely hosszú távon szívrohamot és vagy sztrokot is okozhat (21). Egy vizsgálatban 31 egészséges felnőtt hat hónapig 16 gramm kollagént kapott. A vizsgálat végén az érfalak merevségének jelentős csökkenése volt tapasztalható (22). Ezen túlmenően átlagosan 6%-kal növelték a „jó” HDL-koleszterinszintjét. A koleszterinszint fontos tényező a keringési betegségek, beleértve az érszűkület kialakulásának kockázatában (22).

VI. Egyéb egészségügyi előnyök.

Haj és köröm: A kollagén rendszeres pótlása növelheti a köröm szilárdságát, ezenkívül stimulálhatja a haj és a köröm növekedését is (23).

Emésztőrendszer: Noha nincs tudományos bizonyíték ezen állítás alátámasztására, egyes egészségügyi szakemberek úgy gondolják az eddigi vizsgálati eredmények alapján, hogy a rendszeres kollagén étrend-kiegészítő szedése segíthet szivárgó bél-szindróma esetén is.

Fogyás: Egyesek úgy vélik, hogy a kollagén-kiegészítők szedése elősegítheti a fogyást és a gyorsabb anyagcserét. Nem végeztek kutatásokat ezen állítások alátámasztására. Ami viszont bizonyatást nyert a kutatások alapján, hogy a bőr rugalmasságát és feszességét képes hatékonyan támogatni, ami egy sikeres fogyókúra esetén egyáltalán nem mellékes.

Forrás:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21582/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17076983 Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature. – Bello AE1, Oesser S.
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26362110 The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials. – Asserin J1, Lati E2, Shioya T3, Prawitt J4.
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583892/ Skin anti-aging strategies – Ruta Ganceviciene, 1 , † Aikaterini I. Liakou, 2 , † Athanasios Theodoridis, 2 , † Evgenia Makrantonaki, 2 and Christos C. Zouboulis 2 ,*
  5. https://www.researchgate.net/publication/259628887_Oral_Intake_of_Specific_Bioactive_Collagen_Peptides_Reduces_Skin_Wrinkles_and_Increases_Dermal_Matrix_Synthesis
  6. http://www.jmnn.org/article.asp?issn=2278-1870;year=2015;volume=4;issue=1;spage=47;epage=53;aulast=Borumand Effects of a nutritional supplement containing collagen peptides on skin elasticity, hydration and wrinkles – Maryam Borumand, Sara Sibilla
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23949208 Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study. Proksch E1, Segger D, Degwert J, Schunck M, Zague V, Oesser S.
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4206255/ Daily consumption of the collagen supplement Pure Gold Collagen® reduces visible signs of aging – Maryam Borumand and Sara Sibilla
  9. http://www.scielo.br/pdf/rbgg/v19n1/1809-9823-rbgg-19-01-00153.pdf
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18416885 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Clark KL1, Sebastianelli W, Flechsenhar KR, Aukermann DF, Meza F, Millard RL, Deitch JR, Sherbondy PS, Albert A.
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22486722 Effect of the novel low molecular weight hydrolyzed chicken sternal cartilage extract, BioCell Collagen, on improving osteoarthritis-related symptoms: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Schauss AG1, Stenehjem J, Park J, Endres JR, Clewell A.
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17076983 Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature. Bello AE1, Oesser S
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11071580 Role of collagen hydrolysate in bone and joint disease. Moskowitz RW1.
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16341622 The role of collagen in bone strength. – Viguet-Carrin S, Garnero P, Delmas PD.
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26163201 The Pathophysiology and Treatment of Osteoporosis. – Drake MT, Clarke BL, Lewiecki EM.
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25314004 A calcium-collagen chelate dietary supplement attenuates bone loss in postmenopausal women with osteopenia: a randomized controlled trial. – Elam ML, Johnson SA, Hooshmand S, Feresin RG, Payton ME, Gu J, Arjmandi BH.
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5793325/ Specific Collagen Peptides Improve Bone Mineral Density and Bone Markers in Postmenopausal Women—A Randomized Controlled Study – Daniel König, Steffen Oesser, Stephan Scharla, Denise Zdzieblik, and Albert Gollhofer
  18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15025843 Is bone mineral density predictive of fracture risk reduction? – Cefalu CA.
  19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3177172/ Structure and Function of the Skeletal Muscle Extracellular Matrix – Allison R. Gillies, B.S and Richard L. Lieber, Ph.D
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/ Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial – Denise Zdzieblik, Steffen Oesser, Manfred W. Baumstark, Albert Gollhofer, and Daniel König
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK153738/
  22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5429168/ Effect of Collagen Tripeptide on Atherosclerosis in Healthy Humans – Naohisa Tomosugi, Shoko Yamamoto,corresponding author Masayoshi Takeuchi, Hideto Yonekura, Yasuhito Ishigaki, Noriaki Numata, Shogo Katsuda, and Yasuo Sakai
  23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28786550 Oral supplementation with specific bioactive collagen peptides improves nail growth and reduces symptoms of brittle nails. – Hexsel D, Zague V, Schunck M, Siega C, Camozzato FO, Oesser S
Tetejére görgetés