A lucerna több, mint egyszerű takarmánynövény

A lucerna több, mint egyszerű takarmánynövény

Eredetileg Dél- és Közép-Ázsiából származik, de a világ minden táján évszázadok óta termesztik. Elsősorban takarmányként alkalmazzák, de régóta használják gyógynövényként is. A lucerna kiváló vitamin-, ásványi- és fehérjetartalma miatt egyre szélesebb körben válik elismert tápanyag-forrásként (1).

A lucerna gazdag tápanyagokban és növényi bioaktív hatóanyagokban

Magas K-vitamin tartalmú, de sok más tápanyag is megtalálható benne, mint például C-vitamin, réz, mangán, folát, tiamin, riboflavin és magnézium. Egyben kiváló rostforrás is.

Egyik, igen tápanyag gazdag formája a lucernacsíra. A lucernában még találhatóak magas bioaktív növényi vegyületek is, mint például a szaponinok, a kumarinok, a flavonoidok, a fitoszterinek, a fitoösztrogének és az alkaloidok (1).

A lucerna segíthet csökkenteni a koleszterinszintet

A lucerna koleszterinszint csökkentő hatásával kapcsolatban készült a legtöbb kutatási anyag. Számos, állatkísérletben – majmokkal, nyulakkal és patkányokkal végzett tanulmány kimutatta, hogy rendszeres fogyasztása csökkentheti a vér koleszterinszintjét (3, 4, 5, 6). Humán megfigyelések is történtek, amik szintén megerősítették ezt a tulajdonságát.

Egy 15 főből álló vizsgálat arra a megállapításra jutott, hogy napi 3 x 40 gramm lucernamag, 8 héten át tartó fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet (7). Egy másik, csupán 3 önkéntesből álló vizsgálat azt is megállapította, hogy napi 160 gramm lucernamag a teljes vér-koleszterinszintet képes csökkenteni (6). A kutatók ezt a hatását a növény szaponin-tartalmának tulajdonítják, ami közismerten koleszterinszint csökkentő hatású vegyület. A szaponin hatásmechanizmusa, hogy a bélben képes csökkenteni a koleszterin felszívódását miközben ezzel egy időben növelik az új koleszterin létrehozásához használt vegyületek kiválasztását (3). A gond az, hogy a reprezentatív kutatásokhoz képest az eddig végzett humán tanulmányok túl kis létszámúak ahhoz, hogy a tudomány számára meggyőzőek legyenek, ám ígéretes lehet a lucerna felhasználásának lehetősége magas koleszterinszint kezelésében.

A lucerna fogyasztásának egyéb lehetséges egészségügyi előnyei

A lucerna gyógynövényként történő alkalmazásának a népi gyógyászatban hosszú a listája. Számtalan, különböző problémák kezelésére alkalmazzák, mint például a vérnyomás csökkentésére, vizelethajtóként, az anyatejtermelésének beindítására – fokozására, az arthritis kezelésére vagy a vesekövek elhajtására is. A tradicionális gyógyászatban alkalmazott széles indikációs köröket még nem vizsgálták, de vannak olyan tulajdonságai, amiket a kutatások is bebizonyítottak.

Egy nemrégiben elvégzett állatkísérlet szerint a lucerna csökkenti az össz-, az LDL- (alacsony sűrűségű lipoprotein) és a VLDL- (nagyon alacsony sűrűségű lipoprotein) koleszterin magas szintjét a cukorbetegekben. Ezzel párhuzamosan javította a vércukorszint szabályozását is (8). Egy másik, cukorbeteg egerekkel végzett tanulmány szerint a lucerna kivonat csökkentette a vércukorszintet azáltal, hogy növelte az inzulin felszabadulását a hasnyálmirigyből (9). Ezek az eredmények úgy tűnik, hogy alátámasztják a lucerna cukorbetegség kezelésére és a metabolikus egészség javítására történő alkalmazását. Ezt azonban további humán vizsgálatokkal még meg kell erősíteni.

A menopauza tüneteinek enyhítése

Az lucerna magas fitoösztrogén-tartalmú növény, mely vegyületekről azt kell tudni, hogy kémiailag hasonlóak az ösztrogén hormonhoz. Ez azt jelenti, hogy a szervezetben ugyanolyan hatásokat okozhatnak, mint az ösztrogén hormon. A fitoösztrogének hatásaikat tekintve ellentmondásosak, ám alkalmazásuk, kellő odafigyelés mellett számos előnnyel is járhat, többek között a menopauza tünetek enyhítése esetén, amelyeket az ösztrogén szint csökkenése okoz.

A lucerna menopauza tünetekre gyakorolt ​​hatását nem vizsgálták széles körben, de egy 20 nőből álló tanulmány kimutatta, hogy a zsálya és lucerna kivonatok képesek voltak teljes mértékben megoldani az éjszakai izzadást és a hőhullámokat (10).

Az ösztrogénhoz hasonló hatásuknak más előnyei is lehetnek. Egy, az emlőrákon átesettek tanulmánya megállapította, hogy a lucernát rendszeresen fogyasztó hölgyeknek kevesebb alvási problémája volt (11). A tanulmányok eredményei ígéretesek, de a fitoösztrogének egyéb, nem kívánatos hatásaik miatt, rendszeres használatuk nagy körültekintést igényel, és még további kutatásokra van szükség.

Antioxidáns hatások

Az ajurvédikus orvoslás a lucernát régóta használja a gyógyászatban gyulladás és oxidatív károsodás okozta állapotok kezelésére. A lucerna erős antioxidánsként működik, megakadályozza a szabad gyökök által okozott oxidatív károsodásokat. Számos állatkísérlet megerősítette antioxidáns hatását. Megállapították, hogy a lucerna rendszeres fogyasztása képes csökkenteni a sejthalálozást és a szabad gyökök által okozott DNS-károsodásokat. Csökkenti a szabad gyökök képződését, és javítja a test ellenálló-képességét (12, 13, 14, 15).

A lucerna ajurvédikus és homeopátiás gyógyszerként történő alkalmazásának a központi idegrendszeri rendellenességek kezelésében nagy hagyománya van. A lucerna neuroprotektív hatását vizsgálta egy tanulmány, agyi keringési zavarban szenvedő egereken. A vizsgálati eredmények azt mutatták, hogy a lucernát rendszeresen fogyasztó egerek esetében csökkent a keringési zavar (stroke) okozta károsodás mértéke (16). Az állatokon végzett kísérletek önmagukban nem elegendőek a lucerna központi idegrendszer működésének támogató hatásának igazolására, így további humán megfigyelésekre van szükség ahhoz, hogy alkalmazása elterjedhessen e tünetek kezelésében.

Biztonság és mellékhatások

Bár a lucerna fogyasztása valószínűleg a legtöbb ember számára biztonságos, de az érzékeny egyének esetén mellékhatásokat okozhat.

  • Várandósság alatt a lucerna fogyasztása kerülendő, mert méh stimuláló hatása méhösszehúzódásokat, vetélést okozhat (17).
  • Vérzékenység (hemofilia) vagy vérhígító szedése mellett a lucerna és kelbimbó fogyasztása, a magas K-vitamin tartalmuk miatt fokozott figyelmet igényel. Bár a legtöbb ember számára ez előnyös, ezekben a speciális esetekben, nagymennyiségben történő fogyasztásuk veszélyes is lehet. A magas K-vitamin adagok csökkenthetik a vérhígító gyógyszerek, például a warfarin hatásosságát. Ezért fontos, hogy az ezeket a gyógyszereket szedő emberek odafigyeljenek a K-vitamin-bevitelük jelentős változásaira (18).
  • Bizonyos autoimmunbetegségek esetén is érdemes óvatosnak lenni. Beszámoltak olyan esetekről is, amikor a lucerna rendszeres fogyasztása a lupus újraaktiválódását okozta (19). Egy majomkísérletben a lucerna alkalmazása lupus-szerű tüneteket okozott (20). Ez a hatás a kutatók feltételezése szerint a lucernában található l-kavanin aminosav lehetséges immunstimuláló hatásaiból származik. Ezért azoknak, akiknek lupusa vagy más autoimmun rendellenessége van, az orvosok azt tanácsolják, hogy kerüljék a lucerna rendszeres fogyasztását.
  • A lucernacsírák fogyasztása előtt, azt alaposan öblítsük le, mert a csíráztatás folyamata és az ott lévő körülmények ideálisak a különböző kórokozók – baktériumok – elszaporodásának (21). A szennyezett hajtások evése potenciálisan bárkit megbetegedhet, az egészséges felnőttek többsége hosszú távú következmények nélkül felépül. Ugyanakkor a sérült immunrendszerrel rendelkezőknél az ilyen fertőzés nagyon súlyos következményekkel is járhat.

Hogyan adhatunk lucernát étrendünkhöz

A lucerna fogyasztható étrend-kiegészítők, por, tabletta formájában vagy tea készítéséhez is használható.
Mivel nagyon kevés humán-kutatást végeztek lucerna vetőmagokkal, levelekkel vagy kivonattal, a kevés tapasztalat alapján nehéz ajánlani egy biztonságos vagy hatékony adagot.

A lucerna étrendben történő alkalmazásának módja a lucernacsíra. Ezt sokféle módon építhető be az étrendbe, például szendvicsként vagy salátához keverve is alkalmazható.

Lucerna csíráztatása:

Tegyen 2 evőkanál lucerna magot egy tálba, és öntse le 4-6 evőkanálnyi hideg vízzel. Hagyja ázni egy éjszakán át, vagy kb. 8–12 órán keresztül. A csírákat alaposan öblítse le hideg vízzel. Csepegtesse le a vizet, majd tárolja a hajtásokat közvetlen napfénytől védve szobahőmérsékleten 3 napig. Öblítse le alaposan 8–12 óránként. A 4. napon helyezze át a hajtásokat olyan helyre, ahol napfény van, hogy lehetővé tegye a fotoszintézist. Folytassa az öblítést 8–12 óránként. Az 5. vagy a 6. napon alapos öblítés után fogyasztásra alkalmas a lucernacsíra.
Azonban figyelembe kell venni a bakteriális szennyezés magas kockázatát. Érdemes óvintézkedéseket tenni annak érdekében, hogy a hajtásokat biztonságos körülmények között termesszék és tárolják. A rendszeres öblítésre is ezért van szükség.

Bioboltokban nagyobb élelmiszerüzletekben biztonságos, kész lucernacsíra könnyen beszerezhető, de fogyasztás előtt, ezeket is öblíteni kell.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/alfalfa

  1. Phytochemical and Pharmacological Potential of Medicago Sativa: A Review – Kundan Singh Bora, Anupam Sharma
  2. https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2302/2
  3. Cholesterol and bile acid balance in Macaca fascicularis. Effects of alfalfa saponins. – M R Malinow, W E Connor, P McLaughlin, C Stafford, D S Lin, A L Livingston, G O Kohler, and W P McNulty
  4. HYPOLIPIDAEMIC EFFECTS OF MEDICAGO SATIVA SEED EXTRACTS (50% EtOH) IN RABBITS UNDER EXPERIMENTAL CONDITIONS – V P Dixit, P Jain
  5. Effect of alfalfa meal on shrinkage (regression) of atherosclerotic plaques during cholesterol feeding in monkeys – M.R.Malinow, P.McLaughlin, H.K.Naito, L.A.Lewis, W.P.McNulty
  6. Alfalfa seeds: Effects on cholesterol metabolism – M. R. Malinow, P. McLaughlin & C. Stafford
  7. Alfalfa Seeds Lower Low Density Lipoprotein Cholesterol and Apolipoprotein B Concentrations in Patients With Type II Hyperlipoproteinemia – J Mölgaard, H von Schenck, A G Olsson
  8. Evaluation of Medicago Sativa L. Sprouts as Antihyperlipidemic and Antihyperglycemic Agent – Ahmed Seida, Hala El-Hefnawy, Dina Abou-Hussein, Fatma Alzahraa Mokhtar, Ashraf Abdel-Naim
  9. Pancreatic and Extra-Pancreatic Effects of the Traditional Anti-Diabetic Plant, Medicago Sativa (Lucerne) – A M Gray, P R Flatt
  10. Treatment of Neurovegetative Menopausal Symptoms With a Phytotherapeutic Agent – V De Leo, D Lanzetta, R Cazzavacca, G Morgante
  11. Estrogenic Botanical Supplements, Health-Related Quality of Life, Fatigue, and Hormone-Related Symptoms in Breast Cancer Survivors: A HEAL Study Report – Huiyan Ma 1 , Jane Sullivan-Halley, Ashley W Smith, Marian L Neuhouser, Catherine M Alfano, Kathleen Meeske, Stephanie M George, Anne McTiernan, Roberta McKean-Cowdin, Kathy B Baumgartner, Rachel Ballard-Barbash, Leslie Bernstein
  12. Antioxidant Effects of Alfalfa Can Improve Iron Oxide Nanoparticle Damage: Invivo and Invitro Studies – Leila Sadeghi, Farzeen Tanwir, Vahid Yousefi Babadi
  13. In Vitro and in Vivo Antioxidant Activity of Alfalfa (Medicago Sativa L.) on Carbon Tetrachloride Intoxicated Rats – Mohammed S Al-Dosari
  14. In Vitro Antioxidant And Free Radical Scavenging Studies Of Alcoholic Extract Of Medicago Sativa – L. M.G. Rana, R.V. Katbamna, A.A. Padhya., A.D. Dudhrejiya, N.P. Jivani, N.R. Sheth
  15. Ethyl acetate extracts of alfalfa (Medicago sativa L.) sprouts inhibit lipopolysaccharide-induced inflammation in vitro and in vivo – Yong-Han Hong,1,2 Wen-Wan Chao,1 Miaw-Ling Chen,3 and Bi-Fong
  16. Evaluation of Antioxidant and Cerebroprotective Effect of Medicago Sativa Linn. Against Ischemia and Reperfusion Insult – Kundan Singh Bora 1 , Anupam Sharma
  17. Herbal Medicinal Products During Pregnancy: Are They Safe? – E Ernst
  18. Antithrombotic Effects of Naturally Derived Products on Coagulation and Platelet Function – Shaker A Mousa
  19. Drug-induced Lupus: An Update – S Vasoo
  20. L-canavanine Acts on Suppressor-Inducer T Cells to Regulate Antibody Synthesis: Lymphocytes of Systemic Lupus Erythematosus Patients Are Specifically Unresponsive to L-canavanine – I Morimoto 1 , S Shiozawa, Y Tanaka, T Fujita
  21. Outbreaks Caused by Sprouts, United States, 1998-2010: Lessons Learned and Solutions Needed – Amy M Dechet 1 , Karen M Herman, Cary Chen Parker, Peter Taormina, Joy Johanson, Robert V Tauxe, Barbara E Mahon
Tetejére görgetés